15 January 2017

Tube Kuliah Online - Pilihan Video Kuliah Agama Untuk Anda

" Ilmu adalah segalanya "


Setiap manusia yang sempurna akalnya dituntut agar menimba ilmu. Tanpa ilmu hidup kita TIADA hala tuju. Kita perlu yakin bahawa apa jua ilmu yang kita pelajari di muka bumi ini adalah kurniaan dari Allah Subhana Wa Ta'ala. 

Sebab itulah kurniaan akal yang Allah ciptakan khas kepada manusia adalah untuk kita buat pilihan ilmu bagaimanakah yang kita mahu pelajari, ilmu yang baik kah atau ilmu yang tidak baik.



Video Online - Jalan Alternatif Menuntut Ilmu Agama


Gambar di atas adalah muka hadapan website baru yang saya sediakan khas untuk mereka yang ingin belajar ilmu agama. Terdapat pelbagai Ustaz dan Ustazah yang popular dari tanah air dan dari negara seberang Indonesi untuk kita pelajari di website tu. 

Kebanyakan video yang saya kongsikan bersumber dari portal video paling popular iaitu YouTube. Saya percaya anda boleh sahaja belajar terus di YouTube TETAPI dengan wujudnya website ini yang saya namakan sebagai TubeKuliahOnline ini, In sya Allah memudahkan carian anda untuk tajuk dan ilmu apakah yang anda ingin belajar.

Zaman sekarang ini banyak perkara yang kita TAK SEMPAT nak belajar terutamanya tentang ilmu agama. Niat kita ingin ke masjid mendengar kuliah tak pernah berkesempatan dek kerana kesibukan dunia dan desakan ekonomi negara kini.

Mahu atau tidak mahu kita tak boleh beri alasan seperti sibuk lagi pada masa kini kerana zaman teknologi yang canggih sekarang tidak menghalang kita untuk buat apa sahaja termasuk menuntut ilmu agama.

Hanya menggunakan smart phone sahaja kita dah boleh belajar agama secara online. Betapa mudahnya zaman sekarang untuk menuntut ilmu. Semuanya terpulang kepada diri kita sendiri. Tepuk dada dan tanyalah iman.

Ramai pakar pemasaran online menjangkakan bermula tahun 2017 dan seterusnya bakal meluasnya trend live streaming video seperti Facebook Live dan YouTube Live yang kini sedang popular dalam kapasiti yang kecil. Dijangka trend ini akan menjadi lebih meluas dan bertambah memudahkan. 

Lihat sahaja di Facebook, berapa ramai pengguna tegar menggunakan FB Live untuk bersosial. Ini termasuk juga para Ustaz yang senantiasa mengikuti teknologi terbaru dan trend bersosial terkini turut sama menggunakan platform ini untuk mempertontonkan kuliah secara live ataupun secara terus melalui Facebook Live kepada pengguna FB yang lain. Pasti anda dah alaminya kan. Betul tak ?


Tube Kuliah Online - Pilihan Video Kuliah Agama untuk Anda


TubeKuliahOnline diwujudkan menggunakan platform percuma dari salah satu produk Google iaitu Blogger. Saya tak pasti berapa lama website ni akan bertahan. Saya cuma berharap ia akan terus berada di search engine walaupun saya dah tiada di dunia ini kelak. In sya Allah.

Berbalik kepada website TubeKuliahOnline ini, hampir semua video yang saya kongsikan adalah video yang saya telah tonton terlebih dulu sebelum saya post dalam website.



Bagi memudahkan pencarian di website TubeKuliahOnline ini, saya telah sediakan cara ringkas untuk anda membuat pilihan dari segi topik dan ustaz ataupun ustazah pilihan anda seperti mana pada gambar di atas.

Disebabkan kewujudan website ini agak baru, hanya ada beberapa ustaz serta beberapa topik sahaja sebagai pilihan kini. In sya Allah, saya cuba masukkan beberapa topik serta beberapa ustaz dan ustazah untuk sama-sama kita belajar. Doakan saya untuk usaha ini yer !



Usaha Dakwah Untuk Memperkenalkan Islam


Tujuan utama saya mewujudkan website ini adalah untuk menyebarkan Islam melalui siri video kuliah dari YouTube ataupun Vimeo. Dalam masa yang sama saya turut merasakan ini adalah salah satu platform untuk saya merujuk dan mengingati kembali video-video yang telah saya tonton di internet. Saya boleh ulang balik video kuliah di mana sahaja saya berada.

Islam menuntut setiap penganutnya berdakwah mengikut kemampuannya. Saya berharap usaha kecil ini memberi sedikit sebanyak input tentang kefahaman tentang Islam terutama mereka yang belum kenal keindahan agama Islam itu sendiri. Itulah matlamat sebenar saya wujudkan website video ini.


Oklah tuan-tuan dan puan-puan para pengunjung blog ini, sampai di sini  dahulu perkongsian saya buat kali ini. Doakan saya semoga saya dapat berkongsi lagi pada post yang lain jika Allah masih memberi saya modal untuk detik seterusnya. In sya Allah. Wasallam.

Sekian. Terima kasih.

Postingan Terkait

No comments:

Post a Comment

Sila lontarkan komentar anda. Terima kasih.

Formulir Kontak

Name

Email *

Message *