Internet & Kehidupan

Pelangi

Pagi ni semasa keluar dari rumah untuk ke tempat kerja pada jam 7.10am, saya berasa terkejut dan bersyukur melihat kecantikan pelangi. Yelah..dah lama tak tengok. Memang pada waktu itu hujan baru reda dikelilingi suasana yang sayup dan dingin di keheningan pagi yang cukup indah. Sejurus keluar dari rumah untuk mula memanaskan enjin kereta saya pun apa lagi ambik lah gambar.




Dengan kamera biasa-biasa jer aku pun ambiklah gambarnya. Dalam pemerhatianku merenung pelangi, aku dapat melihat segerombolan burung terbang seperti batch by batch melalui ruang udara. Dalam beberapa saat kemudian datang segerombolan burung yang lain merentasi ruang udara. Kemudian seterusnya tanpa putus. Subhanallah..itulah ketetapan Allah dalam mentadbir alam maya ini. Semuanya taat menuruti perintah Allah.

Tetapi....kenapa manusia sering ingkar perintah Allah? Adakah kerana kelebihan aqal yang dianugerahkan Allah dan ditabalkan khalifah menyebabkan manusia lupa fitrah kejadiannya. Banyak peringatan yang Allah berikan kepada manusia tetapi manusia juga yang lupa dan ingkar. Kenapa ya ?




Surah Al-Asr :-
"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh.Dan berpesan dengan kebenaran.Dan berpesan-pesan dengan jalan yang sabar".
  1. Dulu2..masa katak_ayu kecik until now pun,org kata xble tunjuk kat pelangi coz nanti jaring hilang/putus/kena potong..apa rasionalnyer..? Aku dah byk kali ter tunjuk..xdek pun...apa kena mengena pelangi n jari nie??hehehe..ada jawapan?Sila jawab wahai anda semua....

    ReplyDelete
  2. Rasenya..org dulu2 ni kan mudah percaya benda2 khurafat ni.Agaknyelah kan mungkin masa orang tua tu sedang terkezut memerhati pelangi tu tetiba jer berpuluh mamat kampung tunjuk-tunjuk pelangi.Ada yang mengira berapa warna,ada ukur berapa panjang menggunakan jari telunjuk...emmm apa lagi..org tua tu pun " Aa..Aa..Aaa..tunjuklah nanti jari kau kudung baru tau".Dulu masa saya budak dulu pun ada jugak dengar katanya Sang puteri dari awan nak turun ke bumi.Ha..ha..ha..lagi koman.Boleh caya ker?

    ReplyDelete
  3. Apa ke menda puteri mana plak nak turun dari langit nie..wife ayah Pin ker??hahahaha..

    *neway,jawapan awak bagi salah kat blog katak_ayu !!!teeetttt...*

    ReplyDelete
  4. hei kamu sila ke blog untuk menghadiri parti buih sabun,kamu terpilih untuk menjadi salah seorang follower bakal pasa sanda,sila tepuk tangan

    ReplyDelete

Sila lontarkan komentar anda. Terima kasih.

Instagram

© Internet & Kehidupan